خراسان رضوی: «لبیک»؛ بستری نوین برای شناسایی وهدایت استعدادهای برتر از سنین کودکی

طرح نخبگانی «لبیک» حدود چهارسال پیش به صورت آتش به اختیار توسط جمعی از جوانان مؤمن وانقلابی مشهدمقدس با راه اندازی مجتمع نخبگانی در جهت حرکت پرشتاب علمی با تحول درنظام تعلیم و تربیت نخبگان و استعدادهای برترمبتنی براندیشه و رهنمودهای رهبری آغاز به کار کرد و در ادامه مسیر خود تا تربیت نیروهای کارآمد جهت اداره جامعه اسلامی در سطح کشور بر اساس اندیشه رهبری از پای نمی ایستد.

مقام معظم رهبری بارها در خصوص آموزش و پرورش  و تحول در نظام تعلیم و تربیت مطالبی را مطرح کردند ازجمله اینکه «نگذاریم خسارت هضم و محو نخبگان در دوران آموزش و پرورش بر کشور وارد بیاید».

 

در همین راستا مجموعه ی نخبگانی «لبیک» در حرکتی خودجوش و آتش به اختیار در مشهدمقدس فعالیت خود را آغاز کرد تا تحولی در کشور بر مبنای اندیشه رهبری در تعلیم و تربیت نخبگان و استعدادهای برتر ایجاد کند.

 

حجت الاسلام عیدی مدیر مجتمع «لبیک» در مشهدمقدس در خصوص فعالیت های این مجموعه و اهداف آن با حلقه وصل به گفت وگو نشست.

 

وی بیان داشت: حدود چهار سال پیش دغدغه ی نبود زیرساخت جهت تحول در نظام تعلیم و تربیت در جمعی از ما طلاب و دانشجویان ایجاد شد، در واقع ما گروهی بودیم که در بخش تحول در حوزه و تحول در علوم انسانی فعالیت کرده بودیم و به مشکل نبود نیرو در این عرصه ها پی برده بودیم.

 

مدیر مجتمع «لبیک» در مشهد ادامه داد: نهایتاً راه حل ریشه ای را فعالیت در عرصه تعلیم و تربیت نخبگان از کودکی و نیروسازی و کادرسازی برای انقلاب دیدیم البته بر مبنای اندیشه ی حضرت آقا.

 

عیدی تصریح کرد: به همین منظور مجتمع «لبیک» با هدف غایی طرح عینیت یافتن ساختارهای دینی در جامعه اسلامی فعالیت خود را در مشهدمقدس آغاز کرد. به نظر ما رسیدن به این هدف بلند مدت در یک جریان اجتماعی گسترده تعلیم و تربیت نخبگانی به عنوان هدف کوتاه مدت و تولید علوم انسانی اسلامی توسط نیروهای نخبه حاضر در صحنه حکومت داری به عنوان هدف میان مدت میسر خواهد بود.

 

این فعال فرهنگی اجتماعی اضافه کرد: طرح لبیک سربازان تمدن سازی که تولید علوم اسلامی غیر انتزاعی را با حضورفعال در صحنه های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی انقلاب اسلامی رقم میزنند و با فراهم ساختن بسترهای انقلاب فرهنگی زمینه عینیت علوم را فراهم می آورند در دبستان دیده است. این لطف خدا و عنایات معصومین(ع) است که توجه دغدغه مندان عرصه علم و فرهنگ به این طرح جلب شده است و ما امیدواریم در سایه حمایت های بی دریغ مردمی و سازمانی بتوانیم تحولی را در زمینه  نظام تعلیم و تربیت نخبگان در کشور رقم بزنیم.

 

وی در ادامه اظهار داشت: به هر صورت مدارس نخبگانی لبیک حرکتی تشکیلاتی در جهت دغدغه مقام معظم رهبری نسبت به شناسایی و هدایت نخبگان در دوران آموزش و پرورش است. کار زمانی شروع شد که این سنگر بسیار مهم را در آموزش و پرورش خالی دیدیم و با عنایت اهل بیت علیهم السلام امیدواریم بتوانیم الگوئی توسعه پذیر را جهت برون رفت کشور از خسارت عظیم هضم و محو نخبگان در دوران آموزش و پرورش، ارائه دهیم.

 

عیدی ضمن اشاره به راهبرد کلی طرح مدارس نخبگانی لبیک بعد از توجه به دو عرصه معنویت و تفکر، زمینه سازی حداکثری برای رشد استعدادهای دانش آموزان است گفت: هیچ دانش آموزی از این قاعده مستثنی نیست. بدیهی است که بسیاری از پیشرفت های کیفی قابل گزارش نمی باشد و ما ناچاریم تنها آنچه را بصورت کمی در آمده است خدمت دغدغه مندان ارائه دهیم. باور ما بر این است که تک تک فرزندان این مرز و بوم در صورت توجه به استعدادهایشان، می توانند نوید آینده‌ای پر افتخار برای میهن اسلامی‌مان باشند.ما در طی این مسیر دشوار بدون شک نیازمند همراهی نظری و عملی تمامی صاحبنظران هستیم و هر گونه انتقاد و پیشنهاد فعالان عرصه تعلیم و تربیت را به جان خریداریم.

 

مدیر مجتمع «لبیک» در مشهدمقدس افزود: از تمامی دغدغه مندان آینده ایران اسلامی تقاضا داریم با اطلاع رسانی حداکثری این طرح به بدنه جامعه انقلابی در مرکز و حاشیه شهر مقدس مشهد، ما را در شناسایی و هدایت استعدادهای این مرز و بوم برای نیل به آینده ای پر افتخار یاری نمایند.

 

وی خاطر نشان کرد: فعالیت ما با گروه دانش آموزی ابتدایی یا همان دبستان آغاز شد و در طول چند سال فعالیت به پیش دبستان، دبیرستان و اندیشکده نیز ارتقا یافته است و بخش های مختلفی در قالب کارگروه کودکانه، دبستان نخبگانی، دبیرستان، بچه های کتابخوان، بچه های نویسنده، بچه های پژوهشگر، بچه های خوش بیان، بچه های سازنده و مبتکر، بچه های هنرمند، بچه های حافظ و بچه های اهل شعر، کانون المپیاد فعالیت می کنند.

 

این فعال تربیتی به دوره های آموزشی تربیتی که ویژه طلاب و دانشجویان در راستای اهداف مجموعه «لبیک» برگزار می شود نیز اشاره کرد وبیان داشت: مجتمع نخبگانی لبیک جهت جبهه‌سازی از نیروهای انقلابی بر محور اندیشه ولی، طرح کشوری «نظام اندیشه ولی» را نیز در تبین نظام اندیشه رهبری از معرفت دینی تا عمل تشکیلاتی در هفت گام در دو سطح عمومی و تخصصی برگزار می کند که ثبت نام آن آغاز شده است.

 

وی افزود: گام اول تبیین معارف اسلامی از ایمان، تقوی و توحید تا ولایت مبتنی بر کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی،گام دوم تبیین جریان ولایت ذیل حرکت تاریخی دویست پنچاه ساله ائمه معصومین علیهم اسلام مبتنی بر کتاب انسان ۲۵۰ ساله و تبیین اهتمام ائمه علیهم السلام به تشکیل حکومت، گام سوم تبیین مباحث حکومت، حاکم و ولایت فقیه به عنوان امتداد اجتماعی ولایت ائمه علیهم السلام در عصر غیبت، مبتنی بر کتاب ولایت و حکومت، گام چهارم تبیین شخصیت حضرت امام به عنوان رهبری حکومت اسلامی و امتداددهنده ولایت معصومین علیهم السلام در عصر حاضر مبتنی بر کتاب عبد صالح خدا است.

 

عیدی ادامه داد: گام پنجم تبیین مبانی و مقاصد انقلاب اسلامی مبتنی بر کتاب عهد مشترک، گام ششم تبیین مقصد فرهنگی به عنوان مقصد محوری انقلاب اسلامی مبتنی بر کتاب دغدغه‌های فرهنگی و گام هفتم تبیین لزوم جبهه سازی و کار تشکیلاتی جهت تحقق مقاصد انقلاب اسلامی من جمله مقصد فرهنگی مبتنی بر کتاب قرارگاه‌های فرهنگی می باشد.

 

مدیر مجتمع نخبگانی «لبیک» تصریح کرد: دوره از روز شنبه ۲۱ تیرماه بصورت مجازی آغاز خواهد شد و مهلت ثبت‌نام در دوره تا 19 تیرماه تعین شده است. دوره ی فوق  در قالب تصویری و صوتی و در دو سطح عمومی و تخصصی همراه با ارائه نمودار مباحث برگزار خواهد شد.

 

این فعال فرهنگی در ادامه اضافه کرد: دوره عمومی شامل ۴۵ جلسه ۲۰ دقیقه‌ای و دوره تخصصی شامل ۵۰ جلسه ۲۰ تا ۳۰ دقیقه‌ای خواهد بود و امکان پرسش و پاسخ از اساتید دوره در طی برگزاری دوره در حد امکان فراهم خواهد بود و شرکت کنندگان می‌توانند با انتخاب خود یکی از دوره‌های عمومی یا تخصصی را دنبال نمایند و محتوای هر دو دوره در اختیار بزرگواران قرار خواهد گرفت.

 

وی یادآور شد: نوجوانان شرکت کنند در این دوره می‌بایست در کنار مشاهده ویدئو دوره، روزانه به پرسشی که از محتوای جلسه طرح می‌شود پاسخ داده و پاسخ خود را به مسئولین دوره ارسال نمایند اما دیگر شرکت‌کنندگان می‌بایست پاسخ پرسشنامه مختصر تنظیم شده برای کل مباحث دوره را در انتهای دوره برای مسئولین دوره ارسال نمایند. در پایان به اعضای فعال در دوره که پاسخ سوالات را ارسال نموده‌اند، گواهی شرکت در «طرح نظام اندیشه ولی» نیز اهدا خواهد شد.

 

عیدی با دوره های برگزار شده نیز اشاره کرد و گفت: دوره مجازی کشوری طرح کلی اندیشه اسلامی و دوره مجازی کشوری امام شناسی مبتنی بر کتاب انسان ۲۵۰ ساله نیز پیش از این برگزار شده است.

 

مدیر مجتمع «لبیک» در مشهدمقدس در پایان اظهار داشت: آنچه برای ما اهمیت دارد حرکت در راستای تحقق منویات رهبری در حوزه تعلیم و تربیت و تحول است و تمام اقدامات مجموعه نیز در این راستا صورت می گیرد.

 

اخبار مرتبط

ضرورت راه اندازی کانون نخبگان علوم انسانی